Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Co to jest chmura technologiczna? To musisz wiedzieć!

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

9 marca 2023

Chmura technologiczna, znana szerzej pod nazwą chmury obliczeniowej, to swoisty model przetwarzania danych, który oparty jest na użytkowaniu usług dostarczonych przez usługodawcę (może nim być wewnętrzny dział albo zewnętrzna organizacja). W przypadku chmury tą usługą jest konkretne oprogramowanie oraz odpowiednia dla niego infrastruktura. Może to być np. arkusz kalkulacyjny. Oznacza to dla konsumenta spore oszczędności, bo nie musi on inwestować w zakup sprzętu, oprogramowania i licencji. Przeważnie pakiet dostępnych w chmurze usług jest ustandaryzowany, a nie tworzony pod konkretną firmę czy inny podmiot.

Jakie rodzaje chmury technologicznej można wyróżnić?

Chmury obliczeniowe dzielimy na:

  • prywatne (private cloud) – mówimy o nich wtedy, gdy stanowią one część organizacji, będącej jednocześnie autonomicznym dostawca usługi;
  • publiczne (public cloud) – należą one do zewnętrznego, ogólnie dostępnego dostawcy (np. Google Cloud Platform czy Microsoft Azure);
  • hybrydowe (hybryd) – łączy ona w sobie cechy funkcjonowania i korzystania zarówno z chmury prywatnej, jak i chmury publicznej.

W praktyce wygląda to najczęściej tak, że część aplikacji i infrastruktury, z której korzysta konsument, znajduje się w chmurze prywatnej, a inna część – w chmurze publicznej.

Wypróbuj Symfonia eBiuro za darmo!

Masz na to aż 45 dni!

Jakie znamy modele chmury technologicznej?

Chmury obliczeniowe mogą funkcjonować w kilku modelach. Najprostszym i najstarszym jest kolokacja, polegająca – w największym skrócie – na wynajmowaniu miejsca w serwerowni. Oprócz przestrzeni, klient decydujący się na taką formę usług w chmurze, opłaca także rachunek za prąd i dostęp do sieci. Reszta opłat związanych z zakup odpowiedniego sprzętu, zabezpieczeń, oprogramowania, aplikacji itp. leży po stronie firmy korzystającej.

W kolejnym modelu – znanym pod nazwą IaaS (Infrastructure as a service) – klientowi dostarczany jest zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie oraz usługa związana z serwisowaniem. W praktyce może wyglądać to tak, że usługobiorca decyduje się na wykupienie konkretnej liczby serwerów lub określonego zasobu pamięci i mocy obliczeniowej.

  • Model PaaS (Platform as a service) polega na dystrybucji gotowych zestawów aplikacji (istnieje możliwość dostosowania ich rodzaju do określonych potrzeb klienta). Nie ma zatem konieczności zakupu sprzętu ani instalacji oprogramowania, bo wszystko, co potrzebne do pracy, umiejscowione jest na serwerach dostawcy. Jest to model bardzo elastyczny, gdyż dostęp do usług może uzyskać każda osoba (posiadająca oczywiście uprawnienia do korzystania z nich), która posiada komputer z dostępem do internetu.
  • Kolejny model – SaaS (Software as a service) – jest dedykowany klientom, którym zależy wyłącznie na dostępie do wybranych funkcji oprogramowania – takich, jakich w danym momencie potrzebuje. Jest to o tyle korzystne rozwiązanie, że klient nie musi kupować żadnej licencji, a za korzystanie z określonych narzędzi płaci ponosi jednorazową opłatę (każdorazowo przy użyciu). Dostęp do nich uzyskuje na żądanie.
  • CaaS, czyli Communication as a service, to model stworzony z myślą o firmach wykorzystujących teleinformacyjne środowisko pracy (mogą to być choćby przedsiębiorstwa call-Center). W ich przypadku usługą, z jakiej korzystają w chmurze, jest specjalna platforma, umożliwiająca wykonywanie obowiązków właśnie w takim trybie.
  • Ostatni model – IpaaS (Integration Platform as a service) – to platforma, której celem jest zapewnienie integracji pomiędzy poszczególnymi usługami dostępnymi w chmurze.

Przeczytaj także: Chmura prywatna, chmura publiczna i chmura hybrydowa. Czym się różnią?

Dlaczego warto korzystać z chmury technologicznej?

Odpowiedź jest prosta – dla oszczędności. Badania przeprowadzone w 2011 roku na zlecenie Komisji Europejskiej przez International Data Corporation (IDC) wykazały, że w firmach, w których korzysta się z chmury obliczeniowej, koszty IT zmniejszyły się o 10-20%, a w blisko 40% badanych firm te oszczędności były jeszcze większe.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *