Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

5 pytań o bezpieczeństwo w chmurze

Piotr Kowalski

Piotr Kowalski

Ekspert w Symfonii

Długość czytania:

11 grudnia 2023

Oprogramowania chmurowe wykorzystuje coraz więcej polskich firm – zwłaszcza tych zarządzających wieloma obszarami. To rozwiązania, które wiążą się z wieloma korzyściami dla całego przedsiębiorstwa – m.in. w kontekście ochrony danych. Dziś odpowiemy na jedne z najczęściej zadawanych pytań na temat bezpieczeństwa w chmurze.

 

1. Kto odpowiada za dane przechowywane w chmurze?

Za bezpieczeństwo samej chmury – m.in. sieci czy centrum danych – odpowiada dostawca rozwiązania chmurowego. Bezpieczeństwo firmowych danych, kont, tożsamości czy aplikacji zintegrowanych z chmurą leży natomiast po stronie samego użytkownika. To właśnie on jest właścicielem wszelkich tego typu informacji. W przypadku chmury mówi się o modelu odpowiedzialności współdzielonej między dostawcą oraz odbiorcą usług.

 

2. Czy dane gromadzone w chmurze są szyfrowane?

Tak, dane przechowywane w chmurze są skutecznie chronione przy użyciu szyfrowania. Dzięki niemu nieupoważnieni użytkownicy – w tym cyberprzestępcy – nie mogą wykraść ważnych firmowych informacji bez znajomości tzw. klucza kryptograficznego. Szyfrowanie wiąże się ze zmianą informacji w znacznie bezpieczniejszy, nieczytelny format.

 

3. Czy kopia zapasowa wpływa na bezpieczeństwo danych w chmurze?

Tak, kopie zapasowe w znacznym stopniu redukują ryzyko utraty ważnych danych. Pozwalają one nie tylko na odzyskanie zlikwidowanego przez przypadek pliku, ale i na przywrócenie poprzedniej wersji dokumentu. Dzięki temu regularny backup stanowi podstawę w odniesieniu do ochrony ważnych firmowych danych. Przykładowo, w Symfonia ERP w Chmurze cykliczne kopie całego środowiska gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa. Co więcej, dostawcy usług chmurowych przechowują niekiedy kopie danych swoich klientów w serwerowniach oddalonych od siebie o setki kilometrów, aby jeszcze bardziej zwiększyć ich bezpieczeństwo.

 

4. Czy podczas korzystania z chmury użytkownik może liczyć na wsparcie techniczne?

W razie wystąpienia awarii, która mogłaby skutkować np. utratą danych przechowywanych
w chmurze, użytkownicy mogą liczyć na pomoc specjalistów. Wsparcie techniczne oferuje wielu dostawców rozwiązań chmurowych – użytkownik może wówczas skorzystać z doświadczenia fachowców bez względu na sytuację, niekiedy nawet 24 godziny na dobę.

 

5. Czy rozwiązania chmurowe są zgodne z obowiązującymi przepisami?

Oprogramowania w chmurze – np. te służące do księgowości – są na bieżąco aktualizowane. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć pewność, że ich systemy działają zgodnie z obowiązującymi w danym momencie przepisami. Przeprowadzanie aktualizacji nie leży po stronie użytkowników – odbywają się one w sposób automatyczny, a dba o nie sam dostawca.

Przeczytaj także: Rozwój firmy w dobie cyfryzacji: kluczowe technologie i narzędzia. – Symfonia

Dane przechowywane w chmurze są skutecznie chronione również dzięki zaporom sieciowym (tzw. firewallom) czy przestrzeganiu przepisów RODO. Wszystkie te zabezpieczenia sprawiają, że oprogramowania chmurowe są dużo mniej narażone na ataki hakerskie niż oprogramowania tradycyjne. Sprawdzeni dostawcy usług chmurowych dbają o poczucie bezpieczeństwa swoich klientów.

Cyfryzacja sektora MŚP w Polsce

Raport Symfonii oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *