Długość czytania:
Od lipca 2024 roku integracja z Krajowym Systemem e-Faktur stanie się konieczna dla większości przedsiębiorców. O jakie obowiązki w zakresie KSeF rozszerzą się wówczas działania biur rachunkowych?
KSeF – podstawowe informacje na temat zmian
W związku w wprowadzeniem obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur przy jego użyciu. Od 1 lipca 2024 będą korzystać z niego wszyscy czynni podatnicy VAT. Pół roku później, czyli od stycznia 2025 roku, korzystanie z KSeF stanie się także obowiązkiem podatników zwolnionych z VAT w zakresie wystawiania faktur – zarówno podmiotowo, jak i przedmiotowo. Wprowadzenie obligatoryjnego systemu w polskich przedsiębiorstwach niesie za sobą pewne korzyści, m.in.:
- wysoki poziom ochrony przed dostępem osób trzecich, zagubieniem lub zniszczeniem faktur;
- redukcję błędów w fakturach;
- skrócenie czasu oczekiwania na zwrot podatku;
- optymalizację i usprawnienie pracy firmowych działów;
- oszczędność czasu;
- oszczędność kosztów związaną z brakiem konieczności wynajmowania przestrzeni pod archiwa.
Ministerstwo Finansów przygotowało specjalną Aplikację Podatnika KSeF oraz aplikację e-mikrofirma do wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Służą do tego również liczne programy komercyjne – a większość dostępnych aplikacji pozwala już na integrację z Krajowym Systemem e-Faktur. Po wprowadzeniu zmian przedsiębiorca będzie sporządzał fakturę w programie do fakturowania i wysyłał ją do KSeF. Po przetworzeniu dokument będzie uznawany za wystawiony, a wówczas nabywca będzie mógł pobrać ją z konta w systemie.
Kompleksowe zapoznanie się z zasadami KSeF
Zanim Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy, biura rachunkowe powinny zapoznać się ze szczegółowymi informacjami na jego temat i zrozumieć konkretne procedury oraz zasady korzystania z systemu. Niezbędny może się okazać udział w szkoleniach z zakresu KSeF dla wszystkich pracowników biura. Odpowiedni poziom wiedzy i aktualizacja informacji dotyczących nowego rozwiązania pozwoli specjalistom skutecznie wdrożyć system w odpowiednim czasie i w pełni wykorzystać jego możliwości.
Obligatoryjny KSeF a obowiązki biur rachunkowych
Zgodnie z przepisami z Krajowego Systemu e-Faktur może korzystać nie tylko podatnik, ale
i wskazane przez niego podmioty – np. biuro rachunkowe zajmujące się jego księgowością. Jeżeli zatem przedsiębiorca nada swojemu księgowemu uprawienia, będzie on pobierał faktury ustrukturyzowane z rządowej platformy prosto do oprogramowania do księgowości. Po nadaniu uprawnień i dodaniu odpowiednich zapisów do umowy biuro rachunkowe będzie zobowiązane również do samego wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Wśród jego obowiązków znajdzie się wówczas także nadawanie, zmiana czy odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF innym użytkownikom.
Przeczytaj także: O czym musisz pamiętać przygotowując fakturę w ramach KSeF – Symfonia
Biura rachunkowe będą ponadto odpowiedzialne za właściwe wdrażanie procedur KSeF w działalności. Specjaliści muszą mieć więc pewność, że nowe faktury są wystawiane zgodnie z wytycznymi KSeF, zawierają wszystkie obowiązkowe elementy i występują w prawidłowym formacie. Co więcej, klienci będą oczekiwać od biur rachunkowych doradztwa w kwestiach korzystania z systemu – odpowiedni poziom wiedzy na temat fakturowania, wymagań nowego rozwiązania czy korzyści z integracji to zatem podstawa.
Przewodnik po KSeF dla biur rachunkowych
Pobierz bezpłatny poradnik o KSeF dla biur rachunkowych
Wypełnij poniższy formularz, aby pobrać e-book
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy