Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Co nas czeka w przyszłości? Praca zdalna, hybrydowa, rozproszona?

Elżbieta Czaplicka

Elżbieta Czaplicka

Długość czytania:

26 października 2021

Co nasz czeka w przyszłości? Praca zdalna, hybrydowa, rozproszona?

W wyniku pandemii zmieniło się postrzeganie i organizacja pracy. Nie wszystkie firmy zdecydują się na całkowity powrót do biur. Z kolei są też przedsiębiorstwa, które z uwagi na swoją specyfikę funkcjonowania nawet w czasie lockdownów nie mogły wysłać wszystkich pracowników na home office.

Pewne jest tylko to, że od teraz nie będziemy już mówić o tradycyjnym modelu pracy stacjonarnej, a  częściej o pracy w modelu hybrydowym czy rozproszonym W naszym nowym artykule, opowiemy Państwu w jaki sposób przygotować firmę, dział kadrowy, HR, kierowników i pracowników do wyzwania, jakim będzie nowy model pracy.

W okresie pandemii większość firm, jeśli tylko to było możliwe, wysłała swoich pracowników na pracę zdalną z domu, czasami łącząc ją z wcześniejszą możliwością pracy z biura. Jak pokazują wyniki badania „Wyzwania HR 2020” przeprowadzone wspólnie przez ICAN Research z redakcją „ICAN Management Review” modele pracy hybrydowej lub zdalnej zostaną z nami na dłużej. Dlatego tak istotne jest dzisiaj by w trendy cyfryzacji wpleść także obszary HR. Piszemy o tym, w ciekawym tekście analizującym sposób, w jaki działy HR wspomagają pracowników w sytuacji pracy zdalnej czy rozproszonej.

Technologia jest w stanie także wspomóc działy HR na etapie zatrudniania oraz dalszego wdrażania pracowników w organizacji. Pomocą w skutecznej i efektywnej rekrutacji oraz onboardingu są takie narzędzia jak np. intranet czy portale pracownicze z rozbudowaną samoobsługą. Dzięki nim można zapewnić nowozatrudnionym dostęp do najważniejszych informacji, krótkich instrukcji czy dokumentów. Nie bez znaczenia jest także możliwość wglądu w strukturę organizacyjną wraz ze zdjęciami pracowników, dzięki czemu pracownikowi łatwiej odnaleźć się w ciągu pierwszych dni w nowej pracy. Garść porad w jaki sposób wspomagać się cyfrowymi technologiami w procesach zatrudniania i onboardingu znajdziesz w tym materiale.

Księgowanie listy płac w programach Symfonii

Powrót do starej rzeczywistości w wielu przypadkach wydaje się niemożliwy, a z pewnością niezwykle trudny. Ostatnie kilkanaście miesięcy to czas, w którym zarówno pracownicy, jak i pracodawcy  poznali i wdrożyli nowe sposoby pracy. W wielu przypadkach zarówno organizacje, jak i sami pracownicy docenili i przyzwyczaili się do pracy z domu.

Wydaje się, że  była ona niezwykle efektywna, szczególnie dla osób lubiących pracować w ciszy. Często otwarte przestrzenie w biurze tego nie umożliwiały. Trzeba było chować się po salkach lub pracować w słuchawkach by móc się skupić na swoim zadaniu. Niełatwe zadanie mieli także rodzice sprawujący opiekę nad dziećmi w tym trudnym czasie.

Pomimo to można wynotować co najmniej kilka powodów, by docenić pracę stacjonarną, choćby łatwiejszą bieżącą współpracę, większe szanse na spotkania ad hoc i szybsze rozwiązywanie bieżących problemów. Czym jest praca hybrydowa i czy zastąpi ona dotychczasowe modele pracy? O tym, przeczytasz tutaj.

W sytuacji gdy nie wszyscy pracownicy pracują w tej samej lokalizacji pewnym utrudnieniem bądź niedogodnością mogą być takie codzienne sytuacje, jak dzielenie się informacjami czy dokumentami. O wiele więcej wysiłku trzeba też włożyć w zorganizowanie szkolenia czy konferencji.

Ale i na to jest sposób. Dział HR  jest w stanie zadbać o rozwój pracowników wewnątrz organizacji. Wystarczy, że zaczniemy organizować szkolenia w formie online, z możliwością przeprowadzenia testów. Interakcja z osobą szkolącą jak i uczestnikami poprzez aktywne zadawanie pytań czy pracę zespołową w tzw. pokojach zdecydowanie wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników. To bardzo łatwe i przyjemne dzięki odpowiednim aplikacjom.

Jak efektywnie obsługiwać urlopy?

Szkolenia w formie online mogą być tak samo efektywne jak stacjonarne. Zgadza się ze mną 77% ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu „Edukacja pracowników w czasach post-COVID” przeprowadzonym przez Great Digital. W tym samym raporcie 96% badanych potwierdziło korzystanie z wydarzeń edukacyjnych online. Więcej na ten temat piszę w krótkim poradniku Jak działy HR wprowadzają cyfrową rewolucje w firmach w okresie pandemii.

Gorąco zachęcam do śledzenia informacji na naszym blogu ( na naszej bazie wiedzy) dotyczącym zagadnień związanych z pracą zdalną i hybrydową. Poza tekstami poradnikowymi znajdziesz tam także wywiady z ekspertami, również w formie wygodnych do słuchania w drodze do pracy podcastów. Jednym z zagadnień, który niedawno poruszaliśmy była kwestia samoobsługi pracowniczej. Co daje ona pracownikom? Jakiego typu dane są możliwe do analizowania i jak wiedza pozyskana z tych danych wpływa na prowadzenie biznesu? Czy dane w takim systemie są bezpieczne? Jak optymalnie wprowadzić samoobsługę pracowniczą w firmie i ile czasu trwa takie wdrożenie. Posłuchaj podcastu na temat samoobsługi pracowniczej, by poznać odpowiedzi na te pytania.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *