Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

X, Y, Z – jak rozszyfrować pokolenia?

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

27 grudnia 2022

Na rynku pracy – i nie tylko – spotyka się ze sobą kilka różnych pokoleń. Najpopularniejszy podział mówi o generacjach X, Y i Z. Co wyróżnia każde z tych pokoleń i jakie występują między nimi różnice?

Pokolenie X – tradycja i spotkanie twarzą w twarz

Pokoleniem X nazywamy osoby urodzone w drugiej połowie XX. wieku – między rokiem 1965 a 1979 – dla których największe pokoleniowe doświadczenie stanowi przemiana ustrojowa w Polsce. To ludzie przywiązani do tradycji, bardziej zagubieni we współczesności oraz świecie nowoczesnych technologii niż generacje Y i Z. Mimo że na co dzień korzystają oni już z komputerów i smartfonów, dla reprezentantów pokolenia X największe znaczenie ma kontakt twarzą w twarz. Wykazują się oni dużą odpowiedzialnością oraz poczuciem obowiązku – m.in. w miejscu pracy. Przedstawiciele tej generacji lubią także samodzielnie podejmować decyzje i cechują się dużą orientacją na sukces. To dojrzali pracownicy, którzy w odróżnieniu od pokolenia Z, raczej nie zmieniają pracy co kilka lat. Pokolenie X to rodzice przedstawicieli generacji Y i dziadkowe post-Millenialsów.

Symfonia HR

Wszystkie procesy HR w jednym systemie

Pokolenie Y – elastyczność i brak autorytetów

Pokolenie Y, nazywane również pokoleniem cyfrowym bądź Millenialsami, to pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90 XX wieku, wychowanych w czasach wolnego rynku. Mowa zwłaszcza o osobach z roczników 1980-2000, które dzieli się na:

  • młodsze – urodzone między 1990 a 2000 rokiem;
  • starsze – urodzone między 1980 a 1989 rokiem.

Przedstawiciele tej generacji każdego dnia korzystają z nowoczesnych technologii. Duże znaczenie ma dla nich życie osobiste, a tym samym – elastyczność w kontekście czasu oraz miejsca pracy. Osoby z pokolenia Y bardzo często oczekują, że pracodawca dokładnie wskaże im, co robić – w przeciwieństwie do „zetek”, które lubią mieć możliwość samodzielnego podejmowania decyzji. W większości przypadków Millenialsi nie szukają autorytetów i czują, że życie znajduje się wyłącznie w ich rękach.

Przeczytaj także: Motywacja młodego pracownika – jak zadbać o jego zaangażowanie i utrzymać go na dłużej?

Pokolenie Z – otwartość, kreatywność i życie w sieci

Pokoleniem Z lub pokoleniem internetowym nazywamy osoby urodzone w latach 1995-2012, które w większości dopiero wchodzą na rynek pracy i poszukują swojej ścieżki kariery. Czymś, co szczególnie je wyróżnia, jest z pewnością otwartość i duża tolerancja, dzięki czemu bez trudu odnajdują się w różnorodnym środowisku pracy. Post-Millenialsi cenią sobie możliwość budowania relacji i nie mają problemu z poznawaniem nowych ludzi – zarówno na żywo, jak i w Internecie. Często dzielą się oni informacjami w sieci, a ponadto – czerpią z niej większość wiedzy. Pokolenie Z niemal od początku miało styczność z technologią, dlatego obsługa cyfrowych urządzeń i nowoczesne technologie to jego mocna strona. Przedstawiciele generacji Z są przedsiębiorczy, kreatywni i nierzadko łączą naukę z pracą. Ich wyróżnikiem jest także multitasking. Bardzo dobrze odnajdują się oni w branżach związanych z nowoczesnymi technologiami, a w celu rozwoju często zmieniają pracę. Osoby z „pokolenia internetowego” pragną również zmieniać świat na lepsze, co znajduje odzwierciedlenie zarówno w ich życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Przeczytaj także: Jakich pytań nie zadawać na rozmowie rekrutacyjnej?

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *