Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jakie są najczęstsze problemy związane z zatrudnianiem pracowników i jak ich unikać?

Piotr Kowalski

Piotr Kowalski

Ekspert w Symfonii

Długość czytania:

30 sierpnia 2023

Zatrudnianie pracowników okazuje się często prawdziwym wyzwaniem. Już sam proces rekrutacji może się okazać czasochłonny i skomplikowany – a po zatrudnieniu specjalisty pracodawca i kierownictwo również muszą pamiętać o pewnych obowiązkach. Jakie problemy związane z zatrudnianiem pracowników należą do tych najczęstszych i co można zrobić, aby ich uniknąć?

Nieodpowiednie ogłoszenie rekrutacyjne

Prawidłowo sformułowane ogłoszenie o pracę to początek rekrutacyjnej drogi i absolutna podstawa. Powinny znaleźć się w nim zwięzłe, ale jasne i zrozumiałe opisy stanowiska oraz obowiązków pracownika. W jego treści należy zawrzeć również warunki zatrudnienia, czyli rodzaj umowy, oczekiwania wobec kandydata, wymiar czasu pracy czy korzyści oferowane przez firmę. Dodatkowym atutem okaże się też informacja na temat benefitów pracowniczych. Najważniejsze, aby treść ogłoszenia rekrutacyjnego była w pełni zrozumiała dla odbiorcy i w przemyślany sposób informowała o najistotniejszych obowiązkach oraz korzyściach.

Rozmowa o pracę jako jedyny etap procesu rekrutacyjnego

Jednym z błędów popełnianych podczas zatrudniania pracowników jest zaprzestawanie wyłącznie na rozmowach rekrutacyjnych. Sama rozmowa o pracę to często za mało. Kandydatom warto zlecić m.in. wykonanie kilku zadań rekrutacyjnych, które pokażą ich umiejętności w praktyce – mogą one powiedzieć o potencjalnym pracowniku znacznie więcej, niż nawet najdłuższa rozmowa. To bardzo istotny element procesu rekrutacyjnego pomiędzy selekcją CV a rozmowami w siedzibie firmy.

Doświadczenie i kwalifikacje – a co z osobowością?

Zatrudniając pracowników, wielu pracodawców i HR-owców bierze pod uwagę tylko i wyłącznie doświadczenie oraz kwalifikacje kandydatów. Bez wątpienia mają one bardzo duże znaczenie w kontekście dobrego specjalisty, jednak równie ważna jest sama osobowość pracownika. Pewność siebie, odpowiedzialność, chęć rozwoju i samodoskonalenia, komunikatywność – to wyjątkowo cenne cechy, na które warto zwrócić uwagę. Kompetencje twarde to nie wszystko.

Jak sztuczna inteligencja zmieni pracę działów personalnych

Pobierz e-book o AI w obszarze HR!

Niewłaściwy system motywacyjny

Pośród błędów związanych z zatrudnianiem pracowników można wymienić także nieodpowiednio zdefiniowany system motywacyjny. Kandydaci i pracownicy powinni zostać szczegółowo poinformowani o obowiązujących w firmie wynagrodzeniach, premiach oraz benefitach. Niewłaściwy system motywacyjny wcale nie motywuje osób zatrudnionych – zwłaszcza jeśli opiera się wyłącznie na prowizjach czy ilości sprzedaży. Warto skupić się przede wszystkim na zachęcaniu pracowników do działania i udoskonalania swoich wyników. Kwestie „kar”, np. redukcji bonusów, też niekiedy motywują do poprawy wyników – nie należy jednak za bardzo koncentrować się na karaniu za błędy i pomyłki. Takie podejście może bowiem przynieść odwrotny skutek do zamierzonego i zniechęcić do efektywnej pracy.

 Brak wdrożenia pracownika

Kolejnym problemem związanym z zatrudnianiem pracowników jest brak odpowiedniego wdrożenia. Mowa zarówno o wdrożeniu w życie i kulturę organizacyjną firmy oraz budowaniu relacji z innymi pracownikami, jak również o kwestiach formalnych czy jasnym przedstawieniu pracownikowi jego roli i obowiązków. Pierwsze dni w nowym miejscu pracy nie są dla świeżo zatrudnionych osób najłatwiejsze – ważne, aby już na początku wiedziały one, jak odnaleźć się w firmie. Duże znaczenie mają więc m.in. odpowiednio przeprowadzone szkolenia. To właśnie efektywne wdrożenie sprawia, że osoba zatrudniona jest w stanie działać na co dzień ze skutecznością i wydajnością bez ciągłego nadzoru.

Brak systemu poleceń

Czymś, co może znacząco usprawnić przebieg całego procesu rekrutacyjnego i pomóc w zatrudnieniu prawdziwego specjalisty, jest system poleceń. To metoda pozyskiwania nowych pracowników dzięki rekomendacjom zatrudnionych już osób. Polecając kandydatów z grona swoich znajomych, obecni pracownicy zazwyczaj są w stanie wstępnie stwierdzić, czy konkretna osoba sprawdzi się na danym stanowisku. Nierzadko działa ona bowiem w tej samej branży lub studiowała wcześniej ten sam kierunek – a to pozwala sądzić, że jest odpowiednim kandydatem do danej firmy. System rekomendacji pracowniczych pozwala zaoszczędzić czas i koszty, sprawia, że selekcja jest skuteczniejsza i zapewnia łatwiejszy proces wdrożenia.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *