Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Instrukcja: jak stracić wartościowego pracownika w trzy miesiące

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

8 grudnia 2022

W dzisiejszych czasach – zwłaszcza w kilku konkretnych branżach – trudno o wartościowego pracownika i prawdziwego specjalistę. Jeśli już udało Ci się przyciągnąć go do swojej firmy, możesz albo zachęcić do go wieloletniej współpracy, albo… sprawić, że szybko poszuka nowego miejsca pracy. Jak stracić wartościowego pracownika w trzy miesiące, a nawet krócej?

Spraw, że pracownik będzie… przepracowany

Najprostszym sposobem na to, aby pracownik szybko zrezygnował z dalszej pracy w Twojej firmie, jest nałożenie na niego zbyt dużej ilości obowiązków. Przepracowany szybko ulegnie wypaleniu, straci zaangażowanie i mocno zniechęci się do dalszej pracy. Jeżeli na barkach jednej osoby spoczywa za dużo zadań i zbyt duża odpowiedzialność, nietrudno o brak wydajności oraz przemęczenie pracą. Co więcej, pracownik, odchodząc w stanie wypalenia zawodowego, będzie wychodził z niego jeszcze przez jakiś czas – a mógł zostać w firmie i wnieść do niej wiele dobrego… Duża ilość obowiązków wcale nie sprawi, że osoby zatrudnione będą pracować efektywniej – wręcz odwrotnie. Będą czuły na sobie presję oraz coraz większy stres – a stąd do odejścia niedaleka droga.

Przeczytaj także: Employee experience – dlaczego warto o nie zadbać?

Nie doceniaj i nie pytaj o potrzeby

Czymś, co skutecznie zachęci pracownika do odejścia z Twojej firmy, jest także brak pochwał za osiągnięcia – nawet te drobne. Pracodawca, który nie docenia osób zatrudnionych za ich działania, musi liczyć się z ich coraz większym niezadowoleniem. Nie wystarczy wynagrodzenie wysyłane co miesiąc na konto. Nie chodzi też wyłącznie o „nagrody rzeczowe” czy te w postaci wyjątkowych benefitów, lecz o dobre słowo z ust przełożonego oraz słowną pochwałę, np. na forum teamu lub firmy. Podobnie, prostym krokiem do utraty wartościowego pracownika, jest brak zainteresowania jego potrzebami. Jeżeli nie będziesz pytał osób pracujących w swojej firmie o ich preferencje i oczekiwania w najróżniejszych kwestiach, z czasem zwyczajnie postanowią poszukać innego miejsca pracy – takiego, w którym pracownik czuje się doceniany i ważny dla przełożonego. Młodzi pracownicy potrzebują często zupełnie innego podejścia niż ci z pokolenia X – warto mieć to na uwadze podczas zarządzania organizacją. Pierwsi z nich liczą na więcej wskazówek, z kolei drudzy – na nieco większą swobodę. Brak poszanowania dla potrzeb pracowników to prosta droga do ich utraty.

Symfonia HR

Wszystkie procesy HR w jednym systemie

Uniemożliwiaj pracownikowi rozwój

Co jeszcze może doprowadzić do utraty wartościowego pracownika w krótkim czasie? Brak możliwości rozwoju – niezależnie od tego, o jakiej mówimy branży – a więc:

  • niewielka – bądź zerowa – ilość wartościowych szkoleń;
  • skupianie się wyłącznie na rutynowych obowiązkach;
  • brak ciekawych wyzwań i nowych zadań…

Wszystko to z czasem powoduje, że zatrudnieni czują, jakby stali w miejscu, zamiast piąć się w górę na swojej zawodowej ścieżce. Jeśli jako pracodawca nie dajesz swojemu pracownikowi szans na rozwój i nie odkrywasz wspólnie z nim jego talentów, musisz liczyć się z jego prawdopodobnym odejściem. Chcąc pracować dobrze, pracownik musi się rozwijać, próbować nowych rzeczy i odkrywać nowe umiejętności.

Przeczytaj także: Feminatywy i zaimki – problemy językowe w HR

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *