Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

10 kluczowych kroków do efektywnego zatrudniania pracowników w średniej firmie

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

20 listopada 2023

Proces rekrutacji po raz kolejny okazuje się czasochłonny, skomplikowany i mało efektywny? Warto zastanowić się nad ogólnym przygotowaniem swojej firmy do zatrudniania i nad samym podejściem do kandydatów. Oto 10 podstawowych kroków do efektywnego poszukiwania i zatrudniania pracowników…

Określenie istotnych cech poszukiwanego pracownika

Jeszcze przed rozpoczęciem procesu rekrutacji pracowników warto zastanowić się, jakie cechy kandydatów są dla nas najważniejsze. Nie chodzi tu o doświadczenie czy kwalifikacje zawodowe, lecz o charakter i pewne zachowania. Określenie pożądanych cech osobowości kandydatów może znacząco ułatwić i przyspieszyć odnalezienie cennego pracownika. Co ważne, powinny być one dopasowane do stanowiska i ogólnych wartości firmy – nie ma jednego, uniwersalnego zestawu cech dla wszystkich osób zatrudnionych.

Cyfryzacja sektora MŚP w Polsce

Raport Symfonii oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

Efektywne ogłoszenie rekrutacyjne

Wyjątkowo istotnym krokiem w efektywnym procesie rekrutacyjnym jest stworzenie i opublikowanie ogłoszenia rekrutacyjnego. Aby przyciągnęło ono potencjalnych kandydatów, jego treść powinna być przede wszystkim jasna i zrozumiała. Zdecydowanie lepsze okażą się zwięzłe, szczegółowe informacje, niż ogóły, które spotyka się w dziesiątkach ogłoszeń. Oprócz podstawowych elementów ogłoszenia takich jak opis stanowiska i obowiązków, warunki zatrudnienia czy wymagania względem pracownika, warto umieścić w nim informację na temat benefitów pracowniczych – o ile zatrudnieni w danej firmie mogą na takowe liczyć. Taka wzmianka stanowi często duży wyróżnik na tle konkurencji.

Promocja oferty pracy

Samo stworzenie ogłoszenia o pracę i umieszczenie go na stronie to nie wszystko – trzeba jeszcze odpowiednio je wypromować. Aby dotrzeć do jak największej ilości obiecujących kandydatów, warto umieścić je nie tylko na stronie firmy czy na portalach rekrutacyjnych, ale i w firmowych social mediach czy w komunikacji wewnętrznej. Najlepiej, jeśli każde źródło otrzyma swój osobisty link – wówczas łatwiej będzie ocenić, które z nich jest podczas rekrutacji najbardziej efektywne.

Dobry kontakt z kandydatami

Obok właściwie skonstruowanego ogłoszenia o pracę niezwykle ważny podczas zatrudniania pracowników jest także odpowiedni kontakt z kandydatami. Wciąż często zdarza się, że na informację zwrotną oczekują oni przez kilka tygodni, a niekiedy wcale jej nie otrzymują. Długi czas oczekiwania może spowodować, że kandydat zdecyduje się na poszukiwanie pracy w innym miejscu – a pracodawca może stracić w ten sposób szansę na zatrudnienie cennego specjalisty. Precyzyjna komunikacja to w procesie zatrudniania pracowników podstawa – bez względu na to, czy zgłoszenie zostało przyjęte, czy odpowiedź jest odmowna. Zatrudniający powinien dbać również o takie samo podejście do wszystkich kandydatów – bez względu na kwalifikacje, narodowość czy płeć.

System poleceń

Kluczem do efektywnego zatrudniania pracowników – zwłaszcza w średniej firmie – może się okazać wprowadzenie tzw. systemu poleceń. Polega on na rekrutowaniu pracowników w oparciu o rekomendacje osób, które są już w danym przedsiębiorstwie zatrudnione. Bardzo często polecają one dawnych znajomych ze studiów, praktyk czy poprzedniego miejsca pracy, a więc mają pewną wiedzę na temat ich kwalifikacji oraz doświadczenia. Może to skutkować zatrudnieniem naprawdę dobrego specjalisty, do którego sam HR-owiec czy pracodawca mógłby nigdy nie dotrzeć.

Przeczytaj także: Zatrudnianie pracowników zdalnych – aspekty prawne i księgowe

Korzystanie z portali branżowych

Poszukując pracowników, warto zajrzeć również do portali branżowych, na których specjaliści sami często się ogłaszają. Mowa m.in. o takich stronach jak LinkedIn czy Goldenline. Umożliwiają one nawiązanie naprawdę ciekawej współpracy, która może w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju firmy.

Elastyczne podejście do doświadczenia

Podczas zatrudniania pracowników warto skupiać się nie tylko na kwalifikacjach i doświadczeniu kandydatów, ale również na typie ich osobowości. Umiejętności twarde są niezwykle istotne, jednak pewne cechy osobiste kandydata mogą się okazać decydujące podczas poszukiwań – zwłaszcza jeśli pokrywają się z tymi, które określiliśmy przed rekrutacją jako pożądane. Komunikatywność, samodzielność, pewność siebie, pozytywne nastawienie czy chęć ciągłego rozwoju – wszystko to może zwiastować naprawdę owocną współpracę.

Odpowiedni system motywacyjny

Aby proces zatrudniania pracowników był naprawdę efektywny, warto zadbać również o odpowiedni system motywacyjny. Podstawą jest jasna informacja dla kandydatów na temat wynagrodzeń, benefitów oraz premii. To jednak nie wszystko – znaczenie ma również sposób zachęcania do wydajnej pracy i ciągłego doskonalenia swojej pracy. Niektórych kandydatów i pracowników motywują „kary” za pomyłki i gorsze wyniki, jednak trzeba mieć na uwadze, że skupianie się wyłącznie kwestii kar, a nie nagród, może w efekcie przynieść odwrotny skutek.

Indywidualne podejście do kandydata

Prowadząc rekrutację, należy pamiętać o indywidualnym podejściu do każdego kandydata. Każdy z nich ceni sobie we współpracy co innego. Dla jednych znaczenie będzie miała wyłącznie wysokość wynagrodzenia, dla drugich – atmosfera w miejscu pracy czy typ realizowanego projektu. W rozmowę rekrutacyjną warto wpleść więc pytanie o to, co jest w pracy najważniejsze dla danego kandydata.

Skuteczny onboarding

Zatrudniając pracowników, warto zwrócić uwagę na to, jak przebiega w firmie onboarding, czyli proces wdrażania w obowiązki na obejmowanym stanowisku oraz cele i wartości organizacji. Jego jakość często przekłada się na decyzję dotyczącą zatrzymania się w danym miejscu pracy. Na skuteczny onboarding składa się przede wszystkim:

  • wdrożenie w kulturę organizacyjną oraz ogólne realia przedsiębiorstwa – zapoznanie pracownika z firmową strategią, misją i wartościami;
  • dołączenie do zespołu i rozpoczęcie budowania relacji z jego pozostałymi członkami oraz samym pracodawcą;
  • zapoznanie nowozatrudnionego z obowiązkami i codziennymi zadaniami;
  • kwestie formalne – zawarcie umowy, przekazanie pracownikowi niezbędnych narzędzi i materiałów do pracy itp.

Skuteczny onboarding powinien skutkować samodzielną, efektywną pracą nowozatrudnionego pracownika bez konieczności nadzorowania.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *