Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Wady i zalety pracy zdalnej – pracownik vs. pracodawca 

Marta Osuch

Marta Osuch

Długość czytania:

21 listopada 2022

Praca zdalna to coraz częściej nie tylko opcja, ale wymóg podczas poszukiwania zatrudnienia. Co ciekawe, praca poza biurem jest atrakcyjna nie tylko dla pracowników, ale też dla pracodawców. Jakie wady i zalety pracy zdalnej widzą pracownicy, a jakie pracodawcy? Co o pracy zdalnej mówi kodeks pracy?  

Praca zdalna – czyli jaka? 

Praca zdalna to po prostu praca poza siedzibą firmy, na przykład w mieszkaniu pracownika. I choć taki tryb pracy funkcjonuje już od dawna w wielu zawodach – np. freelance, w szerszej perspektywie zaistniał dopiero niedawno, wymuszony niejako przez pandemię koronawirusa. Ten specyficzny rodzaj wykonywania obowiązków służbowych ma swoje wady, ale też liczne zalety, dlatego coraz częściej pojawia się jako ważniejszy punkt w ofertach firm oraz w oczekiwaniach pracowników. 

Zalety pracy zdalnej z perspektywy pracownika 

Największą korzyścią pracy zdalnej dla pracowników są wygoda i oszczędność czasu – swoje obowiązki mogą wykonywać z dowolnego miejsca na świecie, nie tracąc czasu na poranne dojazdy do siedziby firmy, korki, czy dłużące się powroty do domu. Ogromną zaletą jest też kwestia przerw w pracy i posiłków – oszczędności z tytułu nie jadania na mieście to całkiem spore odciążenie dla portfela. 

Wielu pracodawców wychodzi z założenia, że jeżeli nie muszą inwestować w przygotowanie i utrzymanie fizycznego miejsca pracy dla pracownika, może przeznaczyć więcej środków na jego pensję.  

Wady pracy zdalnej – pracownik 

Tym, co narzuca właściwy ton pracy zdalnej, nie są wcale obowiązki służbowe, a samodyscyplina wykonującego je pracownika. W głównej mierze to on, a nie pracodawca, musi pilnować terminów, ustalić swój grafik pracy i organizować czas tak, aby wywiązać się ze wszystkich zadań.  

Kolejnym utrudnieniem podczas pracy zdalnej jest właściwa higiena pracy – w przypadku, gdy mieszkanie pracownika staje się także jego biurem, często trudniej jest znaleźć i zachować równowagę między życiem prywatnym, a zawodowym. Pracując w domu jesteśmy też narażeni na znacznie większą ilość tzw. “rozpraszaczy”, niż w biurze. 

Wypróbuj Symfonia eBiuro za darmo!

Masz na to aż 45 dni!

Tym, co można uznać za wadę pracy zdalnej, jest też brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami. Taki długotrwały stan wpływa nie tylko na ograniczony dostęp do rozwoju zawodowego, ale też może powodować frustrację i zmęczenie emocjonalne. 

Pracodawca – jakie zalety pracy zdalnej dostrzega? 

Praca zdalna w kontekście pracodawcy może przynieść dwie korzyści – finansową oraz personalną. Finansową dlatego, że pracownikowi zdalnemu nie trzeba organizować miejsca w siedzibie firmy, wraz ze wszystkimi wiążącymi się z tym kosztami. Personalną dlatego, że decydując się na zatrudnienie pracownika zdalnego pracodawca może pozyskać dla swojego biznesu specjalistów i ekspertów, którzy ze względu na odległość od biura nie zdecydowaliby się na pracę stacjonarną. 

Wady pracy zdalnej – pracodawca 

Niekoniecznie wada, ale z pewnością olbrzymie wyzwanie – praca zdalna wymaga od pracodawcy zaufania do podwładnych. Oczywiście, istnieją sposoby na weryfikację zaangażowania w pracę na odległość, również efekt pracy jest jej potwierdzeniem, jednak nigdy nie będzie pełnej kontroli nad tym, czym w danej chwili zajmuje się pracownik zdalny.  

Praca zdalna – co mówi o niej kodeks pracy? 

W tym momencie kodeks pracy nie zawiera zapisów dedykowanych ściśle pracy zdalnej – znajdziemy w nim zapiski dotyczące zatrudniania pracowników w formie telepracy, którą ustawodawca definiuje jako “pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca).” (Art. 675 . § 1.). 

Trwają jednak prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy, dzięki której znajdą się tam szczegółowe, precyzyjne zapiski dotyczące pracy zdalnej. Głównym założeniem projektowanej zmiany jest zastąpienie obecnie obowiązujących przepisów o telepracy ujednoliconą instytucją pracy zdalnej. 

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.