Długość czytania:
Zmotywowany pracownik jest w stanie przyczynić się do rozwoju firmy. Duże korporacje stosują różnorodne strategie motywacyjne, dzięki którym zatrudnieni pracują z większą wydajnością i efektywnością. O jakich strategiach mowa?
Atmosfera w miejscu pracy a motywacja
Duży wpływ na motywację pracowników ma panująca w miejscu pracy atmosfera. Jeżeli stosunki między zatrudnionymi lub na linii pracownik-pracodawca nie są najlepsze, a presja i stres to drugie imię organizacji, pracownicy szybko zaczynają tracić chęć do dalszych starań i efektywnego działania. Na atmosferę w pracy wpływa nie tylko wzajemna komunikacja, ale i sama przestrzeń biurowa oraz jej wyposażenie. Dostęp do świeżej kawy i stref relaksu, regularna organizacja spotkań integracyjnych czy zniżki pracownicze do instytucji kulturalnych to coś, co w dużym stopniu motywuje pracowników do codziennych wizyt w biurze i starannego wykonywania obowiązków. W kwestii ciągłej presji pozytywny efekt może przynieść z kolei wprowadzenie elastycznego czasu pracy i zmniejszenie kontroli. Wbrew pozorom wielu pracowników pracuje znacznie wydajniej bez ciągłego nadzoru ze strony pracodawcy.
Jak sztuczna inteligencja zmieni pracę działów personalnych
Pobierz e-book o AI w obszarze HR!
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do e-booka
Docenianie osiągnięć pracowników
Pracownik lubi czuć, że jest w firmie potrzebny, a jego działania są ważne. Jednym z istotnych elementów strategii motywacyjnej jest więc docenianie pracy osób zatrudnionych na forum prywatnym oraz publicznym. Słysząc, że codzienna praca przynosi efekty, wiele osób zyskuje dodatkową motywację i chce w dalszym ciągu wykonywać obowiązki na tak dobrym lub wyższym poziomie. Brak feedbacku ze strony kierownictwa, team leadera czy szefa może natomiast sprawić, że po pewnym czasie pracownik straci swój zapał – skoro jego działania nie są doceniane, może on uznać, że starania nie mają sensu. Pochwały osiągnięć i wydajności wpływają z kolei na zaangażowanie oraz poczucie własnej wartości osób zatrudnionych. Niekiedy wystarczy już jedno pozytywne słowo ze strony przełożonych, aby pracownik „dostał wiatru w żagle”. Na niektóre osoby działają również systemy kar, jednak do tej kwestii warto podchodzić ostrożnie – upomnienia i kary za błędy czy mniej wydajną pracę zamiast poprawą mogą skutkować jeszcze gorszymi wynikami.
Przeczytaj także: Zatrudnianie pracowników zdalnych – aspekty prawne i księgowe
Konkurencyjne wynagrodzenia – motywacja pracownika
Jedną z podstawowych strategii motywacyjnych dla pracowników są konkurencyjne wynagrodzenia. Pracodawca powinien mieć świadomość aktualnych stawek obowiązujących w danej branży i na konkretnych stanowiskach. Ułatwi ona pozyskiwanie i utrzymywanie cennych pracowników w firmie oraz kontrolowanie rotacji osób zatrudnionych.
Wsparcie rozwoju zawodowego
Chcąc motywować pracowników w dużych korporacjach, warto wspierać również ich rozwój zawodowy. To coś, na czym zależy wielu osobom – możliwość pozyskiwania nowej wiedzy i kwalifikacji jest dla nich niekiedy ważniejsza niż samo wynagrodzenie. To dlatego inwestycja w szkolenia, warsztaty branżowe czy programy mentoringowe ma tak duże znaczenie. Zyskując nowe doświadczenie i umiejętności osoba zatrudniona może jednocześnie wnieść jeszcze więcej do organizacji i przyczynić się do jej sukcesu – wspieranie rozwoju pracowników wiąże się więc z korzyściami dla obydwu stron.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy