Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Model BANI – czy nowoczesny HR powinien brać go pod uwagę?  

Kalina Bortacka

Kalina Bortacka

Długość czytania:

15 maja 2023

Czy uwierzysz, że zaledwie 20 lat temu został założony Facebook, Polska dołączyła do UE, rozpoczęła się wojna w Iraku, na świat przyszła Greta Thunberg, a średnia cena mieszkań w Warszawie wynosiła 3,5 tys. zł /m2.? Powiedzieć, że dużo się zmieniło od tego czasu, to jak nic nie powiedzieć.

Świat się zmienia i wymaga odpowiedzi. W ostatnich latach następują po sobie fakty, których w serialu nie przyjęlibyśmy jako wiarygodne. Scenariusz pisany dzisiejszą rzeczywistością jeszcze niedawno uznalibyśmy za niedorzeczny.

Wraz z pojawieniem się zmian społeczno-gospodarczych i politycznych, pojawił się nowy termin opisujący świat: model BANI.

Wcześniej środowisko HR znało opis świata jako niestabilny, niepewny, złożony i niejednoznaczny, czuli model VUCA. Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne zapoczątkowały nowy termin opisujący świat: BANI. Obecne wyzwania stwarzają ogromne możliwości dla HR w zakresie tworzenia wartości i wykazania swojej wartości w równie szybko zmieniających się organizacjach.

 

Po co nam kolejny model opisujący rzeczywistość?

Tworzenie modeli pozwala na uchwycenie zasadniczych elementów złożonych zjawisk i procesów, a następnie na przedstawienie ich w prostszy i bardziej zrozumiały sposób. Modele te mogą być również wykorzystywane do analizy i porównywania różnych scenariuszy, co pomaga w podejmowaniu decyzji w oparciu o logiczne i merytoryczne rozważania.

Model BANI, na przykład, pomaga w zrozumieniu i przewidywaniu zmieniającej się rzeczywistości biznesowej i organizacyjnej, co umożliwia dostosowanie strategii i planów biznesowych, a także pomaga w promowaniu innowacyjności i rozwoju.

Co to jest model BANI?

Świat przesunął się poza niepewność i złożoność w kierunku chaosu. Nikt nie jest w stanie pojąć, co zrobi konkurencja. Sposób działania jest teraz bardziej chaotyczny, nieprzewidywalny.

Przeczytaj także: VUCA czy BANI – który model jest lepszy w HR?

Termin VUCA (pochodzi z 1987 r.) wydawał się niewystarczający do opisania świata, szczególnie gdy zmagano się z COVID 19. Amerykański futurolog, J. Cascio, zaproponował nazwę BANI jako model sensu skoncentrowany na pomaganiu liderom biznesu w radzeniu sobie z sytuacjami, które są chaotyczne i opracowywaniu sposobu lepszego zarządzania nimi.

Kruchy (Brittle)

Świat stał się kruchy. W czasach niestabilności to, co dziś jest przewagą konkurencyjną, jutro już może nią nie być. Nowe środowisko charakteryzuje się krótszym cyklem życia produktu, obniżonym popytem na produkty i usługi, destrukcyjnymi zmianami i wieloma zanikami.

Globalne talenty szybciej rotują, są trudno dostępne, stały się bardziej zestresowane i cierpią z powodu wypalenia zawodowego i problemów ze zdrowiem psychicznym.

Niepokojący (Anxious)

Przyszłość jest nieznana. Stan niepokoju sprawia, że ludzie cierpią na brak stabilizacji, są niechętni do podejmowania decyzji (bo brak im danych, na których mogliby się oprzeć). Wydarzenia chociażby z ostatniego roku wyraźnie wskazują, że świat jest „niespokojny”.

Jak wspierać kulturę zaangażowania w firmie? 

Pobierz poradnik dla specjalistów HR... i nie tylko

Nieliniowy (Non-linear)

Związki przyczynowo-skutkowe nie są już łatwe do przewidzenia z góry. Przeciwstawiają się logice, często wydarzenia dzieją się w sposób nieprzewidywalny.

Niezrozumiały (Incomprehensible)

Bardzo trudno jest zrozumieć i pojąć, co się dzieje i dlaczego tak się dzieje. Należy stworzyć nową wiedzę, aby znaleźć odpowiedzi na nowe i istniejące problemy.

 

Jak HR powinien działać w środowisku BANI?

Krajobraz biznesowy ewoluował z konieczności. W wyniku zdarzeń zupełnie nieprzewidywalnych biznes musi się dostosować, musi zmienić swoje dotychczasowe podejście i rozwiązania. HR jako nieodłączny element biznesu również musi się pochylić „po nowemu” nad sprawami, które jeszcze do niedawna nie istniały, a teraz najbardziej oddziałują na rynek pracy.

Powoli staje się jasne, że w nowoczesnym HR nie ma miejsca na wydzielone komórki, które będą samodzielnie pielęgnować swoją „działeczkę”. Potrzeba kompleksowego podejścia, które skupia się na skutecznym działaniu w oparciu o dane. Musimy się dostosowywać do zmieniającego się świata. Musimy sprostać wyzwaniom opisanym w modelu BANI:

B – zbierać okruchy, wspierać zespoły, które się „sypią”, wypalają, stresują i gonią ciągle do celu. Przygotować solidny Plan B (może nawet C).

A – wprowadzać spokój tam, gdzie go brakuje; upraszczać procesy, ułatwiać i usprawniać administrację. Wykorzystać wszystkie pokłady empatii i uważności na drugiego człowieka.

N- zwinność – słowo klucz. Dostosowywać rozwiązania, tworzyć reguły gry, które będą dopasowane do dynamicznie zmieniającego się biznesu. Zapomnijmy o zasadach „od-do”. Te czasy już się skończyły. Teraz jest czas elastyki, kreatywności i umiejętności dopasowania.

I – praca w oparciu o dane i intuicję. HR powinien być miejscem, gdzie intuicję członków swoich zespołów wyważa podejściem opartym na danych.

 

Podsumowanie

Model BANI może być wykorzystany przez działy HR jako sposób dostosowania swojego podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi w niestabilnych, złożonych i niepewnych warunkach biznesowych. Może pomóc też w promowaniu elastyczności, innowacyjności i zaangażowania pracowników.

Dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe zapewne stanie się katalizatorem zmian również w działach HR. Już teraz warto przemodelować swoje cele w kierunku bardziej zwinnym, elastycznym.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *