Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Kiedy millenials zarządza generacją Z. Praca w „młodym, dynamicznym zespole”?

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

13 kwietnia 2023

Prawidłowości, jakimi rządzi się rynek pracy, są zmienne, a jednym z czynników, który ma na owe zmiany największy wpływ, jest podejście do pracy i wartości wyznawane przez kolejne wchodzące na niego pokolenia. Inaczej swoje miejsce w świecie i na rynku pracy postrzega starsze pokolenie, które w okresie młodości miało ograniczony dostęp do najnowszych technologii, a inaczej pokolenie „zetek”, dla których Internet, komputer i nowe technologie są czymś zupełnie oczywistym i naturalnym. Jak to różne spojrzenie na świat i doświadczenia pokoleniowe może przekładać się na relacje w pracy? Co łączy, a co różni pokolenie milenialsów i młodych ludzi, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w zawodowym życiu? 

Pokolenie milenialsów – charakterystyka

Millenialsi, zwani także pokoleniem Y, to osoby, które przyszły na świat w latach 1982-1995. Aktualnie mają oni najbardziej liczną reprezentację na rynku pracy. Dla ludzi z tej generacji dostęp do Internetu, sprzętu komputerowego i elektronicznych gadżetów jest czymś, co ukształtowało ich zdolności komunikacyjne, otwartość na świat i świadomość, jak wiele możliwości daje łączność 24h/dobę z całym zewnętrznym światem. Wiadomości SMS, poczta elektroniczna, różnego rodzaju komunikatory internetowe i media społecznościowe to dla nich naturalne i chętnie oraz umiejętnie wykorzystywane kanały komunikacyjne. Milenialsom trudno wyobrazić sobie świat bez telefonów komórkowych i dostępu do sieci. Choć możliwości zawodowe, jakie się przed nimi w związku z ich wysokimi kompetencjami cyfrowymi otwierają, nie czują oni aż tak dużej presji, by za wszelką cenę osiągnąć sukces. Wręcz przeciwnie – o wiele bardziej, niż wysoką pensję, cenią sobie zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Dla nich znaczenie work-life balance jest daleko większe, niż dla pokolenia ich rodziców czy dziadków.

W porównaniu do starszych uczestników rynku pracy, którzy swoje obowiązki zawodowe traktują absolutnie priorytetowo i uznawani są za jednych z najbardziej lojalnych pracowników, potrafiących nierzadko całe swoje dorosłe życie związać z jednym pracodawcą, millenialsi o wiele bardziej stawiają na siebie, swój rozwój i dobrostan. Jeśli w jakimś miejscu pracy nie czują się dobrze, to – nawet pomimo obiektywnie atrakcyjnych warunków finansowych – potrafią zrezygnować z lukratywnej posady na rzecz takiej, która daje im więcej swobody oraz wolności. Tę potrzebę samostanowienia z pewnością wzmacnia u nich fakt, że są doskonale przygotowani do funkcjonowania w świecie globalizacji. Wyposażeni są w narzędzia i umiejętności potrzebne do pracy w dobie globalizacji, dlatego swobodnie czują się w wielonarodowym środowisku pracy. Chętnie podróżują i nie jest dla nich problemem podjęcie pracy za granicą, jeśli propozycja jest dla nich atrakcyjna i gwarantuje rozwój oraz korzystne warunki. Przywiązują dużą wagę do takich wartości, jak dbałość o środowisko naturalne, różnorodność, tolerancja i otwartość na innych ludzi.

Symfonia HR

Wszystkie procesy HR w jednym systemie

GEN Z – jakie cechy wyróżniają pokolenie Z?

Przedstawiciele pokolenia Z mają obecnie od około 16 do około 24 lat. Są to zatem ludzie bardzo młodzi, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w dorosłym życiu. Można stwierdzić, że doświadczeniem pokoleniowym, które ich ukształtowało, jest dorastanie w dobie wszechobecnego internetu, mediów społecznościowych i smartfonów. Co za tym idzie, doskonale orientują się oni w ogólnoświatowych trendach i mają dużą potrzebę uczestniczenia w swoich społecznościach oraz wywierania wpływu na swoje otoczenie. Bardzo lubią podróżować, są otwarci na nowości i – wbrew obiegowej opinii – zależy im na nawiązywaniu trwałych relacji ze swoimi rówieśnikami oraz innymi osobami, które są dla nich ważne. „Zetki” chętnie angażują się w działania, które uznają za wartościowe i mogące przyczynić się do wprowadzenia dobrych zmian, zarówno na niwie zawodowej, jak i społecznej. Dla przedstawicieli tego pokolenia wykształcenie może nie mieć już takiego znaczenia, jak dla ich rodziców czy starszych członków rodziny, bo w obecnych czasach o wiele ważniejsze jest to, co człowiek rzeczywiście potrafi, a nie to, dyplomem jakiej uczelni może się pochwalić. Kreatywność, otwartość, brak obawy przed popełnianiem błędów (bo przecież na nich można się nauczyć czegoś nowego), dążenie do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań różnych problemów – tak w skrócie można scharakteryzować podejście „zetek” do pracy. Do postawionych przed nimi wyzwań, przedstawiciele pokolenia Z będą podchodzić w sposób niesztampowy i będą starali się „ugryźć” problem z kilku różnych perspektyw. Powtarzalne, niewymagające kreatywnego podejścia zadania raczej nie będą dla nich motywujące.

Przeczytaj także: Grzechy główne HRowca – czego powinniśmy się wystrzegać?

Millenialsi a pokolenie Z – podobieństwa i różnice

Na podstawie przedstawionych wyżej charakterystyk przedstawicieli pokolenia Y i Z można wysnuć wniosek, że mają oni bardzo wiele wspólnego. Potrzeba autonomii, innowacyjność, dbanie o work-life balance, poszukiwanie nowych wyzwań i potrzeba ciągłego rozwoju to cechy łączące obie te generacje. Zarówno millenialsi jak i „zetki” nie uznają tradycyjnej hierarchii w pracy – stare modele zarządzania, w ich przypadku się nie sprawdzą, bo cenią sobie oni oparte na partnerstwie, wzajemnym szacunku i otwartości stosunki w pracy. Cenią sobie autentyczność, co znajduje odzwierciedlenie m.in. W ich konsumpcyjnych wyborach. Wśród milenialsów i zetek największą popularnością cieszą się marki transparentne, otwarcie prezentujące swoje wartości, promujące równość, tolerancję i szacunek dla środowiska naturalnego.

Różnice, jakie można zaobserwować w podejściu do życia obu tych pokoleń, polegają przede wszystkim na tym, że milenialsi są postrzegani jako optymiści, zaś zetki to pragmatycy. Wpływ na to miały czasy, w jakich przedstawiciele tych generacji dorastali. Nastoletnie i dziecięce lata milenialsów przypadły na okres prospekty. Ich rodzice kładli duży nacisk na to, by ich dzieciom niczego nie brakowało i by mogły uczęszczać na liczne dodatkowe zajęcia, aby mieć zapewniony lepszy start w przyszłość. Z kolei młode osoby z pokolenia Z doświadczyły recesji, dlatego też o wiele poważniej podchodzą do kwestii oszczędzania pieniędzy i budowania finansowego bezpieczeństwa.

Gdy Z zaczyna pracę… Co zrobić, by wykorzystać potencjał gen Z?

Osoby, które pełnią rolę managerów w młodych zespołach, w których pracują przedstawiciele pokolenia Z, powinni pamiętać o kilku istotnych sprawach. Przede wszystkim należy zapewnić im możliwość pracy w środowisku, do jakiego są przyzwyczajeni i jakie uznają za najbardziej efektywne/najwygodniejsze/najbardziej intuicyjne. Dostęp do różnego rodzaju platform technologicznych i aplikacji, w których podział zadań jest jasny, pozwala im pracować w sposób elastyczny i najbardziej efektywny. Zetki chcą mieć swobodę myślenia i wypowiadania się, a zatem wszelkie normy, które mogłyby stłamsić ich kreatywność, zostaną przez nie odrzucone. Pracę bardzo ułatwia im jasno wyznaczony cel. Potrzebują ciągłej stymulacji i wyzwań, ale liczą także na nawiązanie dobrych relacji mentorskich z liderami oraz oczekują feedbacku po zakończeniu każdego większego i mniejszego projektu. Zetki w swoim podejściu do pracy rozwiną i wzmocnią trendy zapoczątkowane przez milenialsów.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *