Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Różnica między handlem detalicznym a hurtowym

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

25 lutego 2023

Sprzedaż możemy podzielić na hurtową oraz detaliczną. Między tymi dwoma rodzajami handlu występują pewne kluczowe różnice, związane przede wszystkim ze skalą sprzedaży oraz wielkością towaru. Co w takim razie pozwala odróżnić jeden typ handlu od drugiego? Sprawdźmy!

Handel detaliczny – co go charakteryzuje?

Handel detaliczny polega na sprzedawaniu produktów w niewielkich ilościach końcowemu klientowi. Możemy spotkać się z nim w takich punktach sprzedaży jak sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe czy bazary. Dzielimy go na handel stacjonarny, wysyłkowy bądź ruchomy. Towar zostaje w tym przypadku zakupiony przez osobę fizyczną wyłącznie do użytku osobistego – nie ma możliwości jego dalszej odsprzedaży. Na cenę detaliczną składa się zarówno zysk, jak również koszty, jakie musi ponieść sprzedawca, np. koszty wynajmu czy reklamy. Celem sprzedaży detalicznej jest zaspokojenie potrzeb konsumenta, wzbogacanie swojej oferty oraz budowanie wizerunku firmy i wyróżnienie się na tle konkurencji.

Symfonia ERP Handel

Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami

Handel hurtowy – podstawowe cechy

Handel hurtowy to sprzedaż towarów w dużych ilościach na potrzeby innej firmy, np. sklepu detalicznego czy przedsiębiorstwa przemysłowego. Przedmiot handlu stanowią wówczas całe kartony, zgrzewki oraz palety. Sprzedawcą jest w tym przypadku najczęściej sam producent lub hurtownia, a klientem – zarówno osoba prywatna, jak i przedsiębiorca, np. posiadający własny sklep. Towary po zakupie sprzedawane są kolejnym podmiotom. Aby móc rozpocząć handel hurtowy, niezbędny jest znacznie większy kapitał niż w przypadku handlu detalicznego. Zajmujące się nim firmy muszą również posiadać odpowiednią infrastrukturę logistyczną i najczęściej działają na dużą skalę.

Przeczytaj także: Handel elektroniczny – 6 powodów, przez które zdominował rynki światowe i rynek krajowy

Sprzedaż detaliczna i hurtowa – kluczowe różnice

Handel detaliczny oraz handel hurtowy znacząco się między sobą różnią. Przede wszystkim, pierwszy z nich dotyczy sprzedaży małej ilości produktów w wyższych cenach, z kolei drugi – sprzedaży dużej partii towarów, jednak za stosunkowo niską kwotę. Dzięki temu nabywcy hurtowych ilości towaru mogą odsprzedać je z zyskiem dla swojej firmy.  Cena detaliczna to cena za jedną sztukę towaru, z kolei cena hurtowa dotyczy wyłącznie jego dużych partii. W przeciwieństwie do sprzedaży hurtowej, w przypadku sprzedaży detalicznej towar trafia do klienta finalnego. Celem handlu detalicznego jest konsumpcja towaru przez klienta, natomiast sprzedaż hurtowa wiąże się z dalszą odsprzedażą zakupionych produktów. Hurtowi sprzedawcy zazwyczaj działają na znacznie większą skalę niż osoby zajmujące się sprzedażą detaliczną. Tego rodzaju umowy dotyczą dużych ilości towarów, z kolei transakcje w handlu detalicznym związane są ze sprzedażą pojedynczych sztuk danego produktu. Warto zauważyć, że bez sprzedaży hurtowej nie istniałaby sprzedaż detaliczna. W przypadku handlu hurtowego wizerunek firmy czy jej lokalizacja ma znacznie mniejsze znaczenie niż w przypadku sprzedaży detalicznej.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *