Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Trendy w handlu na 2023 rok

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

27 lutego 2023

W roku 2023 rynek handlu – zarówno tradycyjnego, jak i e-commerce – kształtować będą kolejne trendy. Podobnie jak w przypadku produkcji, będą one dotyczyły m.in. automatyzacji procesów i dbałości o środowisko. Na które z nich powinni przygotować się właściciele firm?

Automatyzacja procesów sprzedażowych w 2023 roku

Bez dwóch zdań handel w 2023 roku wciąż będzie opierał się na automatyzacji wielu procesów. Ma ona na celu poprawę efektywności, m.in. poprzez skrócenie czasu obsługi klientów czy realizacji zamówień. Automatyzacja wspiera również pracę magazynu, ułatwia kontrolowanie poziomu towarów i gwarantuje łatwą analizę rynku.

Symfonia ERP Handel

Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami

Sprzedaż wielokanałowa w 2023 roku

Trendem, który już od jakiegoś czasu zdominował handel, jest również sprzedaż wielokanałowa – tzw. omnichannel. Wykorzystuje ona kanały sprzedaży zarówno offline, jak i online. Te ściśle ze sobą współpracują, zapewniając jeszcze lepsze wrażenia zakupowe konsumentów i usprawniając zakupy. Omichannel gwarantuje klientom taką samą obsługę niezależnie od kanału – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Łączenie kanałów sprzedaży pokazuje, że dana marka jest otwarta na klienta i bierze pod uwagę jego potrzeby.

2023 rok to większa troska o środowisko

Trendem, który zdecydowanie zdominuje rynek handlu w 2023 roku, będzie znacznie większa dbałość o planetę. Popularność zyska m.in. koncepcja obiegu cyrkularnego – zwłaszcza w modzie. Pomoże ona zwiększać świadomość konsumentów na temat stanu środowiska i znacząco wpłynie na ilość produkowanych odpadów oraz emisję CO2.

Rok 2023 przyniesie więcej marek ukraińskich

W związku z obecną sytuacją w Ukrainie i dużą ilością jej obywateli w naszym kraju w 2023 możemy brać pod uwagę większą ilość ukraińskich marek na rynku. Wynika to z faktu, że wiele osób przebywających na terenie Polski, przenosi do niej swoje firmy lub otwiera nowe, biorąc pod uwagę potrzeby Polaków.

Przeczytaj także: Top 6 ulubionych funkcji programów SFA (sales force automation), przydatnych dla reprezentanta handlowego

E-commerce w 2023 roku – bot niczym człowiek

W wielu sklepach internetowych od lat wykorzystuje się chatboty. Wciąż jednak zdarzają się rozmowy, podczas których konsumenci nie otrzymują odpowiedzi na zadane pytania, a sam kontakt nie należy do najłatwiejszych. Na 2023 rok można prognozować znaczący rozwój stopnia personalizacji chatbotów – klienci znacznie mniej odczują, że piszą z botem. Konwersacje będą bardzo nieznacznie różnić się od rozmów z pracownikiem sklepu. Ulepszone chatboty pomogą rozwiązać wiele problemów konsumentów i rozwiać ich zakupowe wątpliwości.

Nieunikniony wzrost kosztów i cen produktów w 2023 roku

Niestety, tendencją w handlu na 2023 rok będzie również kolejny wzrost kosztów produktów – niezależnie od ich rodzaju. Wynika to głównie z inflacji oraz rosnących cen materiałów i surowców. Prowadzenie sklepu stacjonarnego wiąże się z koniecznością wynajmu lokalu, a wielu przedsiębiorców skarży się także na rosnące opłaty za wynajem. To kolejny powód, dla którego ceny wielu produktów znów pójdą w górę. To coś, na co większość konsumentów jest przygotowana – warto jednak systematycznie uświadamiać ich, co jest przyczyną wzrostu cen.

Przeczytaj także: Różnica między handlem detalicznym a hurtowym

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *