Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak wielokanałowa sprzedaż wpływa na KWS – koszt własny sprzedaży?

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

21 lutego 2023

Sprzedaż wielokanałowa wykorzystuje wiele elementów i kanałów sprzedaży, które ściśle ze sobą współpracują. Ma ona znaczący wpływ na koszt własny sprzedaży i pokazuje, że firma jest otwarta na klienta. W jaki sposób omnichannel – bo tak również ją nazywamy – wpływa zatem na KWS?

Czym jest sprzedaż wielokanałowa?

Sprzedaż wielokanałowa, nazywana również omnichannel, polega na zapewnieniu klientowi takiej samej obsługi na każdym poziomie – zarówno stacjonarnie, jak i za pośrednictwem Internetu. Ma ona na celu troskę o jak najlepsze wrażenia zakupowe konsumenta. Wielokanałowa sprzedaż wykorzystuje różne współpracujące kanały sprzedaży – offline i online. Do pierwszych z nich zaliczymy wszelkiego rodzaju sklepy, hurtownie, punkty w centrach handlowych itp. Kanały online to z kolei sklepy internetowe i aplikacje mobilne, social media marki, zakupy za pośrednictwem internetowych wyszukiwarek, e-maile oraz chat. Klient sam decyduje, z którego kanału sprzedaży skorzysta – są one spójne i oferują dokładnie to samo. Sprzedaż wielokanałowa powinna opierać się na bezproblemowej komunikacji – niezależnie od kanału, jednolitych cenach oferowanych produktów w różnych źródłach, takich samych promocjach czy jednakowych metodach płatności.

Symfonia ERP Handel

Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami

Koszt własny sprzedaży – co to takiego?

Kosztem własnym sprzedaży – inaczej kosztem wyrobów sprzedanych – nazywamy wszelkie koszty związane pośrednio i bezpośrednio ze sprzedawanymi towarami lub usługami. To m.in. koszty wytworzenia i pakowania produktów, opłata za ich transport czy koszty reklamy oraz marketingu. To, co można do niego zaliczyć, zależne jest jednak m.in. od rodzaju i charakteru danej firmy. Sam wskaźnik KWS umożliwia ocenę skuteczności oraz rentowności przedsiębiorstwa.

Przeczytaj także: AI, Handel 4.0, Produkcja 4.0 – przyszłość czy fraza marketingowa generująca lead’y?

Wpływ wielokanałowej sprzedaży na KWS

Sprzedaż wielokanałowa ma znaczący wpływ na koszt własny sprzedaży. Skupiając się na różnych kanałach sprzedaży, firma może ocenić, które z nich są najskuteczniejsze i właśnie na nie przeznaczyć większe fundusze. Jeżeli jedna z dróg nie przynosi dobrych efektów, nakład będzie w jej przypadku mniejszy. Przykładowo, jeśli klienci preferują zakupy online, niezbędne jest przeznaczenie środków na transport czy pakowanie paczek. Jeżeli jednak konsumenci wolą dokonywać zakupów w punkcie stacjonarnym, można zmniejszyć nieco koszty sprzedaży internetowej. Wielokanałowość sprzedaży to prosty krok do większych zysków – firmy sprzedające na wielu kanałach osiągają większe przychody. Im więcej kanałów wykorzystuje dana marka, tym większa jest ilość jej klientów. To z kolei wiąże się z coraz większymi zyskami. Co więcej, omnichannel pozwala na eksperymenty cenowe – na jednej platformie sprzedażowej dany produkt może być nieco tańszy, jednak z wyższą opłatą za przesyłkę, z kolei na innej – droższy, lecz z bezpłatną dostawą. Firma może w ten sposób porównywać efekty sprzedaży i sprawdzać, która z nich przynosi najlepsze efekty.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *