Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Handel elektroniczny – 6 powodów, przez które zdominował rynki światowe i rynek krajowy

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

19 lutego 2023

Handel elektroniczny, czyli inaczej e-commerce, to w największym skrócie działalność polegająca na dystrybucji towarów i usług za pośrednictwem Internetu. Osoby korzystające z tej formy sprzedaży czy zakupów mogą dokonywać transakcji z wykorzystaniem swoich komputerów albo innych urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy nawet smartwatche.

E-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie, zarówno w sektorach B2C (Business to Customer) oraz B2B (Business to Business). Ten pierwszy model zakłada sprzedaż bezpośrednią na linii przedsiębiorca – klient docelowy. Sprzedaż B2B polega na oferowaniu towarów bądź usług przez jedno przedsiębiorstwo drugiemu przedsiębiorstwu. Istnieje co najmniej kilka powodów, dla których e-commerce rozwija się tak szybko i w wielu przypadkach zdominował sprzedaż tradycyjną. Opiszemy najważniejsze z nich.

Handel elektroniczny jest bardzo opłacalny

W biznesie od zawsze najbardziej pożądany jest model działania, który pozwala maksymalizować zyski przy jednoczesnym minimalizowaniu wydatków. I tak właśnie jest w przypadku handlu za pośrednictwem Internetu. Dzięki prowadzeniu sklepu internetowego można znacząco ograniczyć koszty działalności. Odchodzą przecież wydatki na wynajęcie powierzchni handlowej oraz te, które byłyby konieczne do zatrudnienia odpowiedniej ilości sprzedawców lub innych osób niezbędnych do funkcjonowania sklepu stacjonarnego. Sprzedaż bezpośrednia nie generuje takich kosztów, jak sprzedaż stacjonarna również dlatego, że nie wymaga angażowania zbyt dużej liczby pośredników. Klient zamawia towar przez sklep internetowy, a zakupione rzeczy są mu dostarczane z magazynu przez wynajętą firmę kurierską lub jakimś innym kanałem.

Handel elektroniczny pozwala działać na szerszą skalę

Za pośrednictwem sieci można dotrzeć ze swoją ofertą do klientów nie tylko z obszaru całego kraju, ale też na całym świecie. Oczywiście decydując się na sprzedaż poza granice państwa, trzeba wziąć pod uwagę konieczność dostosowania funkcjonalności sklepu internetowego do potrzeb klientów w obcych krajów i zadbać o doskonałą logistykę. Nie jest to jednak duża cena za możliwości, jakie otwierają się przed przedsiębiorcą, gdy odważy się rozszerzyć swoją działalność na większy obszar.

Symfonia ERP

Podejmuj decyzje biznesowe na podstawie wiarygodnych danych

Handel elektroniczny jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych konsumentów

W czasach, kiedy większość z nas korzysta z komputerów i smartfonów i nie ma zbyt wiele czasu na tradycyjne zakupy, zaopatrywanie się w różne towary i usługi przez Internet już czymś naturalnym. Zakupy przez Internet można zrobić o dowolnej porze dnia i nocy, w dowolnym miejscu i dostosować termin oraz rodzaj dostawy do swoich potrzeb i preferencji. Elastyczność, jaką charakteryzuje się ten model handlu, jest czymś, co szczególnie najmłodsze pokolenie konsumentów, najlepiej zaznajomionych z nowymi technologiami, ceni sobie najbardziej.

E-commerce wspiera przedsiębiorców w tworzeniu oferty jeszcze lepiej dostosowanej do potrzeb klienta

Handel elektroniczny oferuje sporo narzędzi, dzięki którym przedsiębiorcy mają możliwość lepszego poznania potrzeb, przyzwyczajeń, zachowań i oczekiwań konsumentów. Są to bardzo cenne informacje, pozwalające na jeszcze lepsze dostosowanie swojej oferty usługowej i produktowej do aktualnych trendów i upodobań odbiorców.

Handel elektroniczny sprzyja bardziej świadomym zakupom

Zakupy on-line znacząco różnią się od tradycyjnych. Nie dość, że możemy przeglądać oferty różnych sklepów bez wychodzenia z domu, to jeszcze mamy dostęp do bardzo szerokiego asortymentu. Dzięki temu, że można bez pośpiechu i w zaciszu własnych czterech ścian porównywać informacje na temat poszczególnych artykułów bądź usług i ich ceny u różnych dostawców, znalezienie najbardziej korzystnej propozycji jest o wiele łatwiejsze.

Przeczytaj także: AI, Handel 4.0, Produkcja 4.0 – przyszłość czy fraza marketingowa generująca lead’y?

Przeniesienie sklepu do sieci jest szansą na rozwój

Doświadczenia związane z pandemią COVID-19 jasno pokazały, że przyszłość należy do e-commerce. Kiedy sklepy stacjonarne były zamknięte lub gdy dostęp do nich był mocno ograniczony, sprzedaż w sieci kwitła. Wiele przedsiębiorstw – aby móc przetrwać trudny czas i szybko dostosować się do realiów rynku – zdecydowało się właśnie wtedy albo na uruchomienie sklepów internetowych, albo całkowite przeniesienie swojej działalności do sieci.

Przyszłość handlu elektronicznego

Konsumenci, przyzwyczajeni już do możliwości, jakie stwarza e-commerce, będą mieć coraz większe oczekiwania od firm, które dystrybuują swoje towary bądź usługi za pośrednictwem sieci. Aby móc nadążyć za zmieniającymi się potrzebami i wymaganiami, przedsiębiorcy działający w sektorze e-commerce będą musieli zadbać m.in. o większą personalizację (chodzi np. o rabaty udzielane na podstawie historii zakupów oraz sugestie sprzedażowy dodatkowych artykułów), przyspieszenie dostaw (prognozuje się, że standardem mogą stać się dostawy tego samego dnia, z wykorzystaniem najnowocześniejszych środków transportu, takich jak choćby drony) i zapewnienie konsumentom doświadczeń porównywalnych z tymi, jakie gwarantują zakupy stacjonarne (wizualizacje 3D, rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona itp.).

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *