Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

E-commerce w pigułce

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

16 lutego 2023

E-commerce, czyli sprzedaż internetowa, jest bardzo prężnie rozwijającym się sektorem handlowym i ten trend utrzymuje się już od kilku lat. Z pewnością duży wpływ na popularność tej formy dystrybuowania towarów i zaopatrywania się w nie ma powszechny już niemal dostęp do internetu oraz urządzeń mobilnych, takich jak komputery czy smartfony. Z analiz przeprowadzonych na potrzeby serwisu marketplaceplus.com wynika, że wydatki konsumenckie w sektorze e-commerce zbliżają się do imponującego pułapu tryliona dolarów rocznie. Nie dziwi zatem zupełnie to, że wiele przedsiębiorstw, których oferta umożliwia sprzedaż za pośrednictwem internetu, decyduje się na uruchomienie i doskonalenie tego kanału sprzedaży.

Co to jest e-commerce?

Najprościej rzecz ujmując, e-commerce to działalność, która opiera się na sprzedawaniu towarów bądź usług za pośrednictwem sieci. Najbardziej rozpowszechnioną metodą dystrybucji dóbr w modelu e-commerce są sklepy internetowe, ale dużą popularnością cieszą się także różnego rodzaju giełdy czy aukcje internetowe. W większości przypadków e-handel jest jednym z kilku kanałów dystrybucji wykorzystywanych przez dane przedsiębiorstwo, pozwalającym na zwiększenie zysków i udziału w rynku przy minimalnych nakładach finansowych.

Symfonia ERP

Podejmuj decyzje biznesowe na podstawie wiarygodnych danych

Rodzaje e-commerce

Rozróżnień w e-commerce można dokonywać m.in. na podstawie rodzaju handlu. I tak transakcje realizowane za pośrednictwem handlu elektronicznego można podzielić na bezpośrednie, pośrednie i hybrydowe. Te pierwsze dotyczą sytuacji, gdy transakcje od początku do końca odbywają się w sieci. Transakcje pośrednie to z kolei takie, w których płatności i zamówienia realizowane są drogą internetową, zaś dostawa – tradycyjnymi środkami. Hybrydowymi transakcjami określa się natomiast takie, gdzie np. złożenie zamówienia odbywa się za pośrednictwem sieci, ale płatności dokonuje się już przy odbiorze, czy to gotówką, czy kartą.

Kolejny podział handlu elektronicznego na różne rodzaje opiera się na rozróżnieniu stron wymiany handlowej. Sprzedaż internetowa może odbywać się w modelach B2B, B2C, C2C oraz C2B.

Model B2B, czyli Business to Business realizowany jest w przypadkach, kiedy stronami transakcji są przedsiębiorstwa. Mówiąc prościej – jedna firma sprzedaje coś drugiej firmie. Jednak e-commerce B2B to coś znacznie więcej, niż tylko zawieranie transakcji. Służy ono także budowaniu sieci odbiorców i dostawców oraz nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych. Platformy B2B mają za zadanie „skrócić drogę” pomiędzy stronami, które mogą być wzajemnie zainteresowane nawiązaniem współpracy oraz ułatwienie kontaktu pomiędzy potencjalnymi kontrahentami.

Model, B2C (Business to Consumer), najbliższy tzw. zwyczajnym konsumentom, to nic innego jak sprzedaż towarów bądź usług przez przedsiębiorców na rzecz konsumentów, z wykorzystaniem narzędzi umożliwiających przeprowadzenie transakcji przez Internet. Najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed B2C, jest nie tylko pozyskiwanie nowych klientów i realizacja działań w procesie sprzedażowym, ale też tworzenie relacji z dotychczasowymi klientami (tak, aby zatrzymać ich na dłużej i zachęcić do kolejnych zakupów). Najważniejszymi narzędziami wykorzystywanymi w modelu B2C są sklepy internetowe, platformy aukcyjne czy e-komisy.

Modele C2C (Consumer to Consumer) i C2B (Consumer to Business) to takie, w których „inicjatorami” transakcji są indywidualni klienci. W pierwszym modelu handel odbywa się pomiędzy ostatnimi odbiorcami towarów bądź usług, czyli po prostu zwykłymi konsumentami. Kanałami i głównymi instrumentami wykorzystywanymi w tych rodzajach transakcji są różnego rodzaju fora internetowe, giełdy internetowe czy aukcje. Relacja Consumer to Business jest na tle pozostałych wymienionych wcześniej modeli dość nietypowa. Opiera się na tzw aukcjach odwrotnych, gdzie to klienci podają cenę towaru bądź usługi, których zakupem są zainteresowani. W ramach tego modelu zdarzają się także transakcje polegające na tym, że konsumenci oferują firmom możliwość płatnego reklamowania się np. na prowadzonym przez siebie blogu lub stronie internetowej.

Przeczytaj także: Handel bez działalności gospodarczej

Jak zacząć swój e-commerce?

Dla wszystkich, którzy chcą zacząć sprzedawać różnego rodzaju towary bądź usługi, e-commerce może być bardzo ciekawym rozwiązaniem. Korzystne w nim jest to, że nie wymaga sporych nakładów finansowych. Uruchomienie własnego e-sklepu nie jest ani trudne, ani kosztowne, a swoim biznesem można zarządzać w sposób wygodny i elastyczny. Przed rozpoczęciem działalności opartej o handel elektroniczny, warto przemyśleć kilka kwestii. Pierwszą i jedną z ważniejszych jest wybór formy prawnej działalności. Najczęściej wybierane to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka lub działalność nierejestrowana. W następnej kolejności należy zdecydować, jakimi kanałami ma być prowadzona sprzedaż. Najkorzystniej jest połączyć handel za pośrednictwem własnego e-sklepu ze sprzedażą na portalach aukcyjnych i marketplace’ach. Zaplanowania wymaga też strategia promocji – wyróżnienie się na tle ogromnej konkurencji jest bardzo ważne, aby przyciągnąć uwagę klientów.

Przeczytaj także: Excel kontra prosty system MRP – jaki wynik konfrontacji typujesz?

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *