Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

AI, Handel 4.0, Produkcja 4.0 – przyszłość czy fraza marketingowa generująca lead’y?

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

12 lutego 2023

Przemysł 4.0 dotyczy zmian w produkcji i innych sektorach, które wynikają z rozwoju nowoczesnych, inteligentnych technologii informatycznych. Czy sztuczna inteligencja, produkcja 4.0 i handel 4.0 okażą się przyszłością? A może to tylko pusta marketingowa fraza?

AI – czym właściwie jest?

Skrót AI oznacza sztuczną inteligencję, czyli maszyny oraz systemy naśladujące inteligencję człowieka. Są one w stanie wykonywać zadania podobne do tych wykonywanych przez ludzi, nabywać wiedzę na podstawie doświadczeń i dostosowywać się do nowych informacji. Systemy tworzą interakcję pomiędzy algorytmami, które działają na takiej samej zasadzie, jak mózg człowieka. Inwestycje w AI z roku na rok rosną – to jednak może wiązać się z mniejszą liczbą miejsc pracy.

Symfonia ERP Handel

Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami

Handel 4.0 – co to takiego?

Handel 4.0 daje szansę na stworzenie ekosystemu z producentami oraz dostawcami.  Umożliwia on budowanie lepszych relacji z klientem oraz tworzenie takich ofert, które spełniają jego oczekiwania i potrzeby. Większość konsumentów ceni sobie możliwość korzystania z e-sklepów czy wspomagania się urządzeniami mobilnymi podczas zakupów stacjonarnych. Konsumenci 4.0 sami poszukują informacji w sieci na temat konkretnych produktów, dogłębnie sprawdzają opinie w wielu źródłach, a przychodząc do sklepu, wiedzą już dokładnie, czego potrzebują. Nie da się ukryć, że rozwój technologii służy sektorowi handlu.

Produkcja 4.0 – cechy charakterystyczne

Koncepcja produkcji 4.0 dotyczy technologicznej i cyfrowej rewolucji wielu przedsiębiorstw w Polsce i na świecie. Produkcja jest obecnie niezwykle elastyczna i napędzana przez nowoczesne technologie. Cyfrową transformację w tym zakresie wywołują m.in. takie czynniki jak potrzeba tworzenia nowych rozwiązań, zwiększanie efektywności czy odpowiadanie na potrzeby konsumentów. Wykorzystywane dziś w produkcji roboty są w stanie podejmować decyzje za człowieka i przewidywać np. braki w towarze. Czwarta rewolucja w produkcji obejmuje kilka etapów. Pierwszy z nich związany jest z elastycznymi systemami, ułatwiającymi dopasowywanie się do zmian dot. kategorii czy liczby produktów. Informacje o procesie wytwarzania przez maszyny, człowieka oraz produkty są współdzielone, a aby wykorzystać niezbędne surowce i zredukować emisję szkodliwych substancji, niezbędne jest uwzględnienie reguł gospodarki zamkniętego obiegu. Z produkcją 4.0 związane jest także tworzenie wyrobów na podstawie oczekiwań konsumentów. Skupia się ona na człowieku i wykorzystuje zintegrowane systemy reagujące na zmiany warunków. Ważnym etapem czwartej rewolucji jest także zrozumienie potrzeb każdego uczestnika tzw. łańcucha wartości.

Przeczytaj także: Jak wykorzystać możliwości systemu Symfonia Handel?

Sztuczna inteligencja i przemysł 4.0 zdecydowanie nie są jedynie marketingową frazą. To bez wątpienia nowa era, która daje ogromne możliwości i znacząco wpływa na rozwój wielu przedsiębiorstw. Stale zwiększający się postęp technologiczny ma duży wpływ na wiele dziedzin życia – jak widać, również na produkcję oraz handel. Czy jednak AI może spowodować braki w miejscach dla mniej doświadczonych pracowników? O tym przekonamy się na przestrzeni kolejnych lat…

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *