Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

KSeF a PEF – różnice

Marta Osuch

Marta Osuch

Długość czytania:

20 listopada 2022

Krajowy System e-Faktur można łatwo pomylić z Platformą Elektronicznego Fakturowania. To jednak dwa całkowicie odrębne systemy – PEF nie jest częścią KSeF i odwrotnie. Czym zatem różnią się te dwie platformy?

Krajowy System e-Faktur – cechy charakterystyczne

Krajowy System e-Faktur to platforma pozwalająca na wystawianie, udostępnianie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych. Umożliwia ona również publikowanie związanych z fakturą komunikatów i bieżące kontrolowanie danych. KSeF wiąże się z wieloma korzyściami dla firm – m.in. większą automatyzacją procesów księgowych, krótszym czasem oczekiwania na zwrot podatku czy brakiem konieczności ręcznego wypisywania faktur oraz ich przechowywania. Faktury ustrukturyzowane mogą być wystawiane przy użyciu komercyjnych programów lub udostępnionej przez Ministerstwo Finansów Aplikacji Podatnika KSeF.

Przeczytaj także: Faktura ustrukturyzowana – zagrożenia dla jednoosobowej działalności gospodarczej

Platforma Elektronicznego Fakturowania – co ją wyróżnia?

Platforma Elektronicznego Fakturowania to centralna platforma do przekazywania faktur oraz innych dokumentów ustrukturyzowanych – np. potwierdzeń odbioru, not księgowych czy faktur korygujących – pomiędzy wykonawcami zamówień publicznych a instytucjami składającymi te zamówienia. Co jednak istotne, nie chodzi o faktury ustrukturyzowane, które wprowadzono wraz z Krajowym Systemem e-Faktur. Na podstawie umów zawartych
z Ministerstwem Rozwoju i Technologii usługę tę świadczy dwóch brokerów Platformy Elektronicznego Fakturowania – Infinite IT Solutions oraz Konsorcjum PEFexpert. Wybór konkretnego brokera jest całkiem dowolny i należy do przedsiębiorcy.

Różnice między KSeF a PEF

W przeciwieństwie do Krajowego Systemu e-Faktur, który wszedł w życie 1 stycznia 2022 roku, Platforma Elektronicznego Fakturowania nie jest nowym systemem. Od stycznia 2022 r. integracja z KSeF jest całkowicie dobrowolna. W 2024 roku stanie się on natomiast obligatoryjny dla wszystkich firm, które podlegają polskim przepisom podatkowym – niezależnie od formy prawnej, wielkości firmy czy jej obrotów. Korzystanie z PEF jest z kolei obowiązkowe – od 18 kwietnia 2019 roku w przypadku transakcji powyżej 30 000 euro i od
1 sierpnia 2019 w przypadku wszystkich transakcji.

PEF przeznaczona jest dla:

  • instytucji składających zamówienia publiczne – m.in. urzędów;
  • wykonawców zamówień publicznych – m.in. firm wykonujących i dostarczających podmiotom publicznym usługi lub towary.

KSeF stworzono z kolei z myślą o:

  • przedsiębiorcach będących czynnymi podatnikami VAT;
  • przedsiębiorcach zwolnionych z podatku VAT;
  • podatnikach zidentyfikowanych w Polsce do szczególnej procedury unijnej OSS.

W Krajowym Systemie e-Faktur nie są widoczne faktury wystawiane w Platformie Elektronicznego Fakturowania. W PEF również nie widać dokumentów wystawianych przez KSeF.

Przeczytaj także: KSeF a błędy w fakturach – co mogą powodować i jak ich unikać?

Przeglądaj tematy tego artykułu:

1 komentarz

  1. Arek

    Brak tu informacji, że PEF, jest spójny merytorycznie, przemyślany funkcjonalnie i technicznie oraz zgodny z międzynarodowymi standardami.

    KSeF nie jest przemyślany ani funkcjonalnie ani technicznie. To, niestety, rozwiązanie jakościowe na poziomie grupowego projektu realizowanego przez niewprawnych studentów.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.