Długość czytania:
Prawo podatkowe nakłada na przedsiębiorców obowiązek dokumentowania czynności dokonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Każda sprzedaż towaru lub usługi powinna być potwierdzona wydanym paragonem, rachunkiem uproszczonym lub fakturą. Czym różni się rachunek od faktury i który z tych dokumentów wybrać do rozliczenia transakcji? Podpowiadamy!
Faktura – czym jest?
Zgodnie z ustawą VAT i zawartym w niej przepisie, każdy podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą i jest przy tym czynnym podatnikiem VAT, zawsze ma obowiązek wystawienia faktury na rzecz innego podatnika. Samą fakturę ustawa definiuje natomiast jako dokument w formie papierowej lub elektronicznej, który w swojej treści zawiera określone w przepisach dane. Obowiązek wystawienia faktury nie dotyczy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zwolnionego z VAT. Pojawia się on jedynie w sytuacji, gdy kontrahent zażąda wystawienia tego dokumentu w ciągu 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę.
Rachunek uproszczony – co to takiego?
Kwestie dotyczące rachunku uproszczonego omawia szczegółowo Ordynacja podatkowa. Zgodnie z jej treścią w sytuacji, gdy obowiązek wystawienia faktury nie wynika z odrębnych przepisów, podatnik prowadzący działalność gospodarczą, ma obowiązek wystawienia rachunku potwierdzającego dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi na żądanie kupującego lub usługobiorcy.
Rachunek a faktura – różnice
Wielu, szczególnie początkujących przedsiębiorców, zadaje sobie pytanie – czy rachunek to faktura? Jeśli chodzi o różnice pomiędzy rachunkiem a fakturą, to są one proste. Jeśli przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, to swoją sprzedaż towarów lub usług dokumentuje wystawiając faktury. Z kolei przedsiębiorca, który zrezygnował z płacenia VAT-u może wykorzystać do tego fakturę lub rachunek. W tym przypadku wyboru dokumentu dokonuje nabywca towaru lub usługi. Na pierwszy rzut oka oba są do siebie podobne. Różnicą jest brak kwoty podatku VAT widocznej na rachunku.
Rachunek powinien zawierać:
- kolejny numer rachunku
- datę wystawienia
- imiona i nazwiska lub nazwę firmy
- adresy kupującego oraz sprzedawcy bądź odbiorcy i wykonawcy usługi
- określenie rodzaju i ilości towarów bądź wykonanych usług wraz z ich cenami jednostkowymi,
- należność ogółem wyrażoną liczbowo oraz słownie.
Faktura a rachunek: podobieństwa i różnice
Z kolei na fakturze powinny znaleźć się:
- kolejny numer faktury,
- data wystawienia i sprzedaży,
- dane sprzedawcy i nabywcy: imię i nazwisko, nazwa skrócona, adres oraz NIP,
- nazwa towaru lub usługi,
- jednostka miary i ilość sprzedawanego towaru bądź świadczonej usługi
- cena jednostkowa,
- kwoty wszelkich rabatów, obniżek cen lub opustów,
- wartość netto i wartość brutto
- stawka oraz wartość podatku VAT,
- kwota podatku,
- termin płatności i forma zapłaty.
Przeczytaj także: Co to jest faktura końcowa i kiedy należy ją wystawić? – Symfonia
Kiedy wystawić fakturę, a kiedy rachunek?
Podsumowując: Odpowiedź na pytanie, kiedy wystawić fakturę a kiedy rachunek, jest prosta w przypadku sprzedawcy lub usługodawcy będącego płatnikiem VAT. Tu każda sprzedaż lub usługa musi zostać udokumentowana fakturą. Z kolei w przypadku przedsiębiorcy, który zrezygnował z płacenia podatku VAT, wyboru pomiędzy fakturę a rachunkiem dokonuje nabywca towaru lub usługi.
Jak przestawić się na elektroniczne fakturowanie?
Pobierz bezpłatny poradnik, jak przejść na KSeF
Wypełnij poniższy formularz, aby pobrać e-book
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy