Długość czytania:
Instrukcja dla pracodawcy zatrudniającego do 50 pracowników.
Krok 1. Weryfikacja obowiązku tworzenia PPK
Sprawdzenie wielkości
Zanim przystąpi się do tworzenia pracowniczego planu kapitałowego (PPK) należy upewnić się, czy istnieje obowiązek utworzenia PPK oraz kiedy należy to zrobić. Zasadą jest, że o terminie powstania obowiązku podejmowania działań w zakresie PPK decyduje liczba osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym (pracodawcy). Jeśli na dzień 30 czerwca 2019 roku pracodawca zatrudnia co najmniej 50 osób zatrudnionych, to od dnia 1 stycznia 2020 roku znajdują zastosowanie przepisy ustawy o pracowniczych planach kapitałowych. Jeśli pracodawca zatrudnia mniejszą liczbę osób, to tworzenie PPK czeka go w późniejszym terminie.
Identyfikacja osób zatrudnionych
Osoby zatrudnione w rozumieniu przepisów ustawy o PPK to:
- pracownicy bez względu na rodzaj umowy o pracę, za wyjątkiem pracowników młodocianych,
- osoby wykonujące pracę nakładczą,
- członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych,
- członkowie rad nadzorczych,
- zleceniobiorcy oraz wykonujący podobne umowy (ale nie wszyscy).
Warunkiem, aby dana umowa stanowiła umowę z osobą zatrudnioną w rozumieniu przepisów ustawy o PPK jest, aby stanowiła ona podstawę do obowiązkowego naliczania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Konsekwencje rozpoczęcia stosowania przepisów
Rozpoczęcie stosowania przepisów ustawy o PPK oznacza dla pracodawcy:
- możliwość zawierania umowy o zarządzanie PPK oraz umowy o prowadzenie PPK,
- możliwość rozpoczęcia naliczania wpłat do PPK (po zawarciu umowy o prowadzenie PPK),
- powstanie obowiązków informacyjnych w stosunku do osób zatrudnionych,
- a dla osób zatrudnionych możliwość składania wniosków o rezygnację z wpłat do PPK.
Krok 2. Budżet i harmonogram
Obliczenie budżetu
Prowadzenie PPK niewątpliwie wiążę się ze zwiększeniem kosztów pracodawcy. Są to zarówno koszty jednorazowe wdrożenia PPK, jak też długoterminowe koszty związane z prowadzeniem planu. W związku z powyższym, pracodawca powinien odpowiednio przygotować się i zaplanować budżet nie tylko obejmujący kwoty wpłat do PPK, ale także wydatki związane na przykład z dostosowaniem systemu kadrowo-płacowego, czy komunikacją w ramach PPK. Należy pamiętać, że inaczej może wyglądać struktura kosztów związanych z uruchomieniem PPK, od kosztów związanych z jego późniejszym codziennym funkcjonowaniem.
Ramowy harmonogram wdrożenia PPK
Przepisy ustawy o PPK określają ramowe terminy działań podejmowanych przez pracodawcę w ramach PPK. Warto jest rozpisać poszczególne działania na osi czasu, przygotowując szczegółowy harmonogram wdrożenia PPK.
Krok 3. Reprezentacja osób zatrudnionych
Rola reprezentacji osób zatrudnionych
W przypadku PPK ustawodawca przewidział ograniczoną rolę reprezentacji osób zatrudnionych. W praktyce wyraża się ona przede wszystkim w ciążącym na pracodawcy obowiązku konsultacji z tą reprezentacją zamiaru zawarcia umowy o zarządzanie PPK z daną instytucją finansową oraz możliwości uregulowania w aktach zakładowego prawa pracy (np. w regulaminie wynagradzania) dodatkowych wpłat pracodawcy. Natomiast reprezentacja osób zatrudnionych nie posiada żadnej możliwości zablokowania pracodawcy czy to w zakresie terminowego tworzenia PPK, czy to sprzeciwienia się podjętej przez pracodawcę decyzji w zakresie wyboru danej instytucji finansowej. Zawarte w treści art. 7 ust. 3 ustawy o PPK sformułowanie „w porozumieniu” należy czytać jako „w konsultacji”.
Identyfikacja reprezentacji osób zatrudnionych
Wskazane w treści przepisów ustawy o PPK obowiązki konsultacyjne w stosunku do reprezentacji osób zatrudnionych spoczywają na wszystkich pracodawcach, bez względu na to czy działają u nich związki zawodowe, czy takich związków nie ma.
HR na Szpilkach - Debata Ekspercka - PPK w pytaniach i odpowiedziach
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
Sposób wyłonienia niezwiązkowej reprezentacji osób zatrudnionych
Jeśli w danym podmiocie nie działają związki zawodowe, to obowiązkiem spoczywającym na pracodawcy jest doprowadzenie do wyłonienia takiej reprezentacji „w trybie przyjętym w danym podmiocie zatrudniającym”. W praktyce oznacza to, że możliwa jest każda zgodna z prawem forma działania, która doprowadzi do powstania takiej reprezentacji. Powyższe może na przykład przybrać formę: przeprowadzenia bezpośrednich wyborów, zorganizowania ankiety internetowej, uzyskania zgody pracowników na wyposażenie w uprawnienia reprezentacji pracowników do PPK innego, już istniejącego u pracodawcy gremium, np. rady pracowników, komisji socjalnej czy innego przedstawicielstwa.
Współdziałanie z reprezentacją osób zatrudnionych
Obowiązkiem każdego pracodawcy jest współdziałanie z reprezentacją osób zatrudnionych w zakresie wyboru instytucji finansowej, która będzie zarządzała PPK. Najlepszym materialnym dowodem takiego współdziałania powinno być pisemne porozumienie w sprawie wyboru określonej instytucji finansowej. Nie jest jednak obowiązkowe zawarcie takiego dokumentu.
Pobierz darmową checklistę niezbędnych działań na tym etapie wdrażania PPK:
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy